RADA MIEJSKA
Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Mieście.
Do wyłącznej właściwości Rady należy:
- uchwalanie i zmiana Statutu,
- ustalanie wynagrodzenia Burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
- powoływanie i odwoływanie na wniosek Burmistrza, Sekretarza Miasta i Skarbnika Miasta, który jest głównym księgowym budżetu,
- uchwalanie budżetu Miasta, rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta,
- uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- uchwalanie programów gospodarczych,
- tworzenie osiedli, ustalanie zakresu ich działania, a także zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania tym jednostkom środków budżetowych na realizację zadań,
- podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
- podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Miasta przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
- określania zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia tych zasad Burmistrz może dokonywać wyżej wymienionych czynności wyłącznie za zgodą Rady,
- emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Burmistrza,
- zaciągania długoterminowych kredytów i pożyczek,
- ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Burmistrza w roku budżetowym,
- zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę,
- tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
- określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Burmistrza,
- tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych miejskich jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
- ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Burmistrza w roku budżetowym,
- upoważnianie organów miejskich jednostek organizacyjnych oraz organów wykonawczych jednostek pomocniczych do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej,
- podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz z zakresu właściwości powiatu i województwa,
- określanie wysokości sumy, do której Burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
- podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,
- do wyłącznej właściwości Rady należy podejmowanie uchwał w sprawach:
- herbu miasta,
- flagi,
- pieczęci miejskich,
- nazw ulic,
- nazw placów publicznych,
- wznoszenia pomników,
- ustanowienia miejskich obchodów: "Dni Makowa",
- nadawanie honorowego obywatelstwa Miasta i odznaki "Za zasługi dla Miasta Makowa Mazowieckiego",
- podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
- podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
- stanowienie w innych sprawach, zastrzeżonych ustawami do wyłącznej kompetencji Rady.
Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji.
Rada odbywa sesje zgodnie z przyjętym planem pracy.
Posiedzenia Rady są jawne.
Zawiadomienie o sesji winno być podane do wiadomości mieszkańców Miasta w sposób zwyczajowo przyjęty.
Rada na pierwszej sesji wybiera ze swego grona Przewodniczącego i 1 - 3 Wiceprzewodniczących. Liczba Wiceprzewodniczących ustalana jest odrębną uchwałą Rady. Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, chyba że ustawa stanowi inaczej.
Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań Rada powołuje stałe lub doraźne komisje, które podlegają Radzie. Do zadań stałych komisji zgodnie z ich przedmiotem działania należy:
-
sprawowanie kontroli nad wykonywaniem uchwał Rady,
-
opiniowanie i rozpatrywanie spraw zleconych przez Radę,
-
rozpatrywanie z własnej inicjatywy spraw istotnych dla mieszkańców Miasta,
-
stała praca merytoryczna i koncepcyjna w zakresie spraw, dla których zostały powołane,
-
kontrola Burmistrza i jednostek organizacyjnych pod względem zgodności ich działania z uchwałami Rady,
-
opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych przez Radę, Burmistrza oraz radnych,
-
występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowywanie projektów uchwał,
-
współpraca z innymi komisjami Rady.
W Radzie działają następujące stałe komisje:
- Komisja Konsultacyjno - Organizacyjna,
- Komisja Rewizyjna,
- Komisja Budżetu, Finansów i Rozwoju Społeczno - Gospodarczego,
- Komisja Oświaty, Zdrowia, Pomocy Społecznej, Kultury i Kultury Fizycznej,
- Komisja Polityki Regionalnej.
Rada kontroluje działalność Burmistrza, miejskich jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Miasta; w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną. Do podstawowych zadań komisji rewizyjnej należy w szczególności:
- opiniowanie wykonania budżetu Miasta i występowanie z wnioskiem, do Rady o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium Burmistrzowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową,
- kontrolowanie działalności Burmistrza, miejskich jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Miasta,
- kontrolowanie zgodności działań Burmistrza i jednostek organizacyjnych Miasta z podjętymi przez Radę uchwałami oraz obowiązującymi przepisami w zakresie:
- wykonania budżetu Miasta, a w szczególności realizacji dochodów i wydatków,
- gospodarowania (przeznaczania i wykorzystywania) składnikami majątkowymi, oddanymi w zarząd poszczególnym jednostkom organizacyjnym Miasta,
- zawierania i wykonywania umów cywilno- prawnych,
- organizowania przetargów,
- sposobu zlecania i realizacji inwestycji oraz zadań miejskich,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Radę w zakresie kontroli.
Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, przyjmuje zgłaszane postulaty i przedstawia je organom Miasta do rozpatrzenia.
Metryka
- opublikował: Robert Konarzewskidata publikacji: 2012-04-25 10:56
- zmodyfikował: Robert Konarzewskiostatnia modyfikacja: 2012-12-05 12:13