Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miejskiego w Makowie Mazowieckim

Wyszukiwarka

Odnośniki

Banery

  • Dziennik Ustaw
  • Monitor Polski
  • Rządowe Centrum Legislacji
  • Elektroniczna Skrzynka Podawcza
  • ZAMÓWIENIA PUBLICZNE

Kalendarium

«maj 2022»
PnWtŚrCzwPtSobNd
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Najbliższe wydarzenia

Brak wydarzeń w wybranym okresie

Przejdź do: www.makowmazowiecki.pl

Treść strony

RADA MIEJSKA

Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Mieście.

Do wyłącznej właściwości Rady należy:

  • uchwalanie i zmiana Statutu,
  • ustalanie wynagrodzenia Burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
  • powoływanie i odwoływanie na wniosek Burmistrza, Sekretarza Miasta i Skarbnika Miasta, który jest głównym księgowym budżetu,
  • uchwalanie budżetu Miasta, rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta,
  • uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
  • uchwalanie programów gospodarczych,
  • tworzenie osiedli, ustalanie zakresu ich działania, a także zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania tym jednostkom środków budżetowych na realizację zadań,
  • podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
  • podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Miasta przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
    1. określania zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia tych zasad Burmistrz może dokonywać wyżej wymienionych czynności wyłącznie za zgodą Rady,
    2. emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Burmistrza,
    3. zaciągania długoterminowych kredytów i pożyczek,
    4. ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Burmistrza w roku budżetowym,
    5. zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę,
    6. tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
    7. określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Burmistrza,
    8. tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych miejskich jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
    9. ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Burmistrza w roku budżetowym,
  • upoważnianie organów miejskich jednostek organizacyjnych oraz organów wykonawczych jednostek pomocniczych do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej,
  • podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz z zakresu właściwości powiatu i województwa,
  • określanie wysokości sumy, do której Burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
  • podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,
  • do wyłącznej właściwości Rady należy podejmowanie uchwał w sprawach:
    1. herbu miasta,
    2. flagi,
    3. pieczęci miejskich,
    4. nazw ulic,
    5. nazw placów publicznych,
    6. wznoszenia pomników,
    7. ustanowienia miejskich obchodów: "Dni Makowa",
  • nadawanie honorowego obywatelstwa Miasta i odznaki "Za zasługi dla Miasta Makowa Mazowieckiego",
  • podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
  • podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
  • stanowienie w innych sprawach, zastrzeżonych ustawami do wyłącznej kompetencji Rady.

Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji.

Rada odbywa sesje zgodnie z przyjętym planem pracy.

Posiedzenia Rady są jawne.

Zawiadomienie o sesji winno być podane do wiadomości mieszkańców Miasta w sposób zwyczajowo przyjęty.

Rada na pierwszej sesji wybiera ze swego grona Przewodniczącego i 1 - 3 Wiceprzewodniczących. Liczba Wiceprzewodniczących ustalana jest odrębną uchwałą Rady. Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań Rada powołuje stałe lub doraźne komisje, które podlegają Radzie. Do zadań stałych komisji zgodnie z ich przedmiotem działania należy:

  1. sprawowanie kontroli nad wykonywaniem uchwał Rady,

  2. opiniowanie i rozpatrywanie spraw zleconych przez Radę,

  3. rozpatrywanie z własnej inicjatywy spraw istotnych dla mieszkańców Miasta,

  4. stała praca merytoryczna i koncepcyjna w zakresie spraw, dla których zostały powołane,

  5. kontrola Burmistrza i jednostek organizacyjnych pod względem zgodności ich działania z uchwałami Rady,

  6. opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych przez Radę, Burmistrza oraz radnych,

  7. występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowywanie projektów uchwał,

  8. współpraca z innymi komisjami Rady.

W Radzie działają następujące stałe komisje:

  1. Komisja Konsultacyjno - Organizacyjna,
  2. Komisja Rewizyjna,
  3. Komisja Budżetu, Finansów i Rozwoju Społeczno - Gospodarczego,
  4. Komisja Oświaty, Zdrowia, Pomocy Społecznej, Kultury i Kultury Fizycznej,
  5. Komisja Polityki Regionalnej.

Rada kontroluje działalność Burmistrza, miejskich jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Miasta; w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną. Do podstawowych zadań komisji rewizyjnej należy w szczególności:

  1. opiniowanie wykonania budżetu Miasta i występowanie z wnioskiem, do Rady o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium Burmistrzowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową,
  2. kontrolowanie działalności Burmistrza, miejskich jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Miasta,
  3. kontrolowanie zgodności działań Burmistrza i jednostek organizacyjnych Miasta z podjętymi przez Radę uchwałami oraz obowiązującymi przepisami w zakresie:
    1. wykonania budżetu Miasta, a w szczególności realizacji dochodów i wydatków,
    2. gospodarowania (przeznaczania i wykorzystywania) składnikami majątkowymi, oddanymi w zarząd poszczególnym jednostkom organizacyjnym Miasta,
    3. zawierania i wykonywania umów cywilno- prawnych,
    4. organizowania przetargów,
    5. sposobu zlecania i realizacji inwestycji oraz zadań miejskich,
  4. wykonywanie innych zadań zleconych przez Radę w zakresie kontroli.

Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, przyjmuje zgłaszane postulaty i przedstawia je organom Miasta do rozpatrzenia.

Metryka

  • opublikował: Robert Konarzewski
    data publikacji: 2012-04-25 10:56
  • zmodyfikował: Robert Konarzewski
    ostatnia modyfikacja: 2012-12-05 12:13

« wstecz

Metryka strony

Ilość odwiedzin obecnej strony: 77506
Ostatnia aktualizacja treści obecnej strony: 2018-11-23 08:45